Email-13 ایمیلِ سیزدهم

صبور عزيز سلام !
« ايميل سيزدهم » را خواندم، همانگونه که بسياري از نوشته هاي تو را مي خوانم، ياد مي گيرم و لذت مي برم. پس از خواندن « ايميل سيزدهم » چيزهايي در ذهنم گذشت که حيفم آمد تا آن ها را با شما در ميان نگذارم. اين نوشته مرا بر اين انديشه واداشت که زندانهاي « گوانتانامو، ابوغريب و پلچرخي » ديگر به بخش خونيني از تاريخ حاکميت دموکراسي در روزگار ما بدل شده است.

مي گويند امريکاييان در افغانستان اضافه از بيست زندان دارند؛ اما تا هنوز نه تنها چشم هيچ ديدبان حقوق بشر به درون آنها راه نيافته است، بلکه جز زندان بگرام و کندهار ديگر کسي نمي داند که اين زندانها بر روي چه خاک بدبخت و نفرين شده يي آباد شده اند. خاکي که هر روز و هر شب شکنجۀ شدن خود را از حنجرۀ خون آلود انساني فرياد مي زند.

سال روان در پشت ديوارهاي بلند پلچرخي که من و تو بهتر درک مي کنيم که آن جا هوا چقدر سنگين و آسمان چقدر بخيل است، مدت ده روز، خونين ترين حادثۀ سرکوب زندانيان جريان داشت. آنها متهم به شورش بودند!ما چيزي نه فهميديم که حادثه چگونه پايان يافت! نظام انتخابي چنان زندان را در محاصره کشيده بود که اگر مي توانست پرنده گاني را که به سوي زندان پرواز مي کردند نيز به تير مي بست، چه برسد به دوربين ها و نگاه هاي خبرنگاران که به آن سوي بچرخد!
پس از ده روز ارتش ملي و قطعات واکنش سريع با افتخار برگشتند، آنها از پيروزي و از سرکوب شورش سخن گفتند و اما اشاره يي نکردند که در اين ماجرا چند زنداني به خاک و خون غلطيد. زندانيان به پا برخاسته بودند، چه معلوم شايد دارو و درمان مي خواستند، چه معلوم شايد تلويزيون و کتاب مي خواستنند، شايد غذاي بهتر و شايد هم امکانات ديدار دوستان و خانواده هاي خود را مي خواستند و ده ها شايد ديگر.....
مدارا با زنداني و اسير يک اصل انساني است که فکر نمي کنم که هيچ دين و آيني با آن مخالف باشد. شايد دموکراسي سدۀ بيست و يکم با پست مودرنيزم سياسي - فرهنگي خود آن را در شماره سنت هاي متروک و پوسيده تلقي کند.

" ايميل سيزدهم " را خواندم، خداي من چه پيام دهشتناکي، که سگي جهان را بهتر از پيشوايان دموکراسي مي بيند و از رويداد هايي که در زندان هاي آنان مي گذرد مي شرمد. نه تنها او؛ بلکه همه جماعت سگان از آنچه در « ابوغريب » گذشته و سگي انسانها را در اين رويداد ها ياري رسانده است؛ احساس شرمساري مي کنند. چه معلوم شايد همۀ جانوران روي زمين بهتر از ما بينديشند و جهان را زيباتر از ما ببينند.

در داستان زاغ چخوف همينگونه است. يک زاغ همۀ کردارهاي انسانها را زير سوال مي برد و از اين که يک زاغ است و انسان نيست، شادمان است. روزگاري کسي گفته بود هر قدر که انسانها را بهتر مي شناسم به همان اندازه به جانوران علاقمند مي شوم. دست کم جانوران به يک ديگر دروغ نمي گويند؛ ولي ما انسان ها آن گاه به يکديگر راست مي گوييم که دروغي نداشته باشيم!

" ايميل سيزدهم " را که خواندم دريافتم که رويداد هاي زندان ابوغريب ديگر وارد عرصهء آفرينش هاي ادبي نويسنده گان غير عرب نيز شده است. سال پار کسي به من زنگ زد. گفت من عمار نام دارم و آرزو دارم تا تو را ببينم. عمار به خانه آمد. او را جواني يافتم آراسته با دانش هاي گوناگون و آگاهي گسترده در پيوند به رويداد هاي جهان. گزارشگر « بي بي سي » در قاهره بود و حال در لندن است و هنوز براي « بي بي سي » در بخش فارسي کار مي کند.

عمار در زمينۀ ادبيات نيز کارهايي داشت و شماري از شعرهاي شاعران عرب و از جمله شعري يکي از شاعران عراقي را به فارسي دري ترجمه کرده بود. در اين شعر شاعر مي خواهد تا برهنه در پيشگاه خداوند بياستد و زخم هاي خونينش را براي او نشان بدهد. شعر با گشودن دروازۀ آهنين زندان « ابوغريب » آغاز مي شود و آن گاه در چار چوکات آن قامتي پديدار مي شود که تجسم خشونت است. من در اين شعر باز شدن دروازۀ آهنين زندان پلچرخي را شنيدم و ديدم که الف شاه چگونه در چار چوکات آن ايستاده است!

شايد تفاوت احساس من با احساس آن عراقي زنداني در اين باشد که من يک افغان را در برابر خود مي ديدم و او يک امريکايي را! الف شاه از من نفرت داشت و مرا يکي از مخالفان تحقق سوسياليزم در کشورمي دانست. او مرا ضد انقلاب مي دانست و چون خشمگين مي شد مرا اشرار صدا مي زد. اما زنداني عراقي، امريکايي را در برابر خود مي بيند، امريکايي که گويا جهت تحقق دموکراسي به عراق آمده است و عراقي زنداني را ضد دموکراسي مي داند و چون خشمگين مي شود او را تروريست و القاعده صدا مي زند! مرا هموطنم اهانت مي کرد و او را يک بيگانه!

سال دو هزار دو که هنوز در پشاور بودم، شعري سروده بودم زيرنام « لحظه های سربی تیر باران » بخشي از آن شعر اين گونه است:

« ورقپاره هاي که در باد پريشان مي شوند
انفجار هستي يک خشم است
شايد خطابۀ بربادي آزاديست
که پيشوايان دموکراسي خونين
درسرزمين من
در عراق
 در فلسطين
از گلوگاه تانک فرياد مي زنند »


« ايميل سيزدهم » را که خواندم دريافتم که در آن سوي ديوار « ابوغريب » دموکراسي چهره يي دارد خشونت آميزتر از از چهرۀ سوسياليزم در زندان پلچرخي! خشونتي که سر انجام در برابر استقامت زنداني از پاي در مي افتد، درمانده و ناتوان مي شود. اين امر بيدرنگ خود اين پرسش را به ميان مي اورد که دموکراسي شکست خورده در زندان آيا مي تواند در بيرون زندان پيروز شود! ظاهراً بادها از آن سمتي نمي وزند که دموکراسي مي خواهد! ديده شود که گذشت زمان چه پاسخي به اين پرسش مي دهد!


ساختار نوشته

وقتي « ايميل سيزدهم » را خواندم در نخستين سطرها تصور مي کردم که با نوع طنز ادبي رو به رو هستم. تا چون پيش رفتم با خود گفتم اين ديگر داستاني است. جايي هم متوجه مي شدم که گزارشي را مي خوانم؛ اما گزارشي با زبان پيراسته از آن گونه زباني که ما در مطبوعات خود نداريم و يا هم اگر داريم بسيار اندک است. جايي هم به اين فکر شدم که با يک پژوهش اجتماعي- سياسي رو به رو هستم. وقتي نوشته به پايان رسيد دريافتم که « ايميل سيزدهم » آميزه يي از چنين چيزهايست و شايد هم آميزۀ از مسايل ديگر که من نتوانسته ام تا هنوز کشف کنم. من دريافت خودم را مي گويم و در بند آن نيستم که فلان آقا يا خانم با من موافق است يا نه!

خداي من، وقتي آن سگ را با آن افسر مقا يسه مي کني، در مي يابي که سگ از کردار خود پشيمان است و احساس شرمساري ميکند، در حالي که افسر همچنان بر خنگ خود خواهي و خشونت سوار است. انسانها معمولاً آن گاه اظهار پشيماني مي کنند که ديگر هيج راهي براي شان باقي نمي ماند! به هر صورت به پندار من اين نوشته آميزه يي از ژورناليزم و آفرينش ادبي است. من فکر مي کنم که اين امر مي تواند به گونۀ يک شيوۀ تازه در عرصۀ خبرنگاري و آفرينش ادبي به شمار آيد، که بايد به آن نام و نشان تازه يي جستجوکرد!


يکي دو نکتۀ آخرين

 

سياه سنگ عزيز!
قلم تو در اين نوشته به حريم دموکراسي راه پيدا کرده است. اين امر خود مي تواند از جهاتي دشوار و حتي خطرناک باشد. نظام ها و آيين ها هر کدام حريمي دارند. نگاه بيگانه و نا محرم را اجازۀ ورود به حريم خود نمي دهند! اگر شما بر حريم يکي از مذاهب جهان تجاوز کنيد و آن اصول پايه يي را که مذهب در حريم خويش نگهداري مي کند مورد پرسش قراردهيد، شما از نظر آن مذهب مستوجب عقوبت هستيد. به همين گونه اين زندانها چه در « ابوغريب » و چه در افغانستان و چه در « گوانتا نامو » مي توانند حريم و ناموس دموکراسي جناب بوش باشند.

ديوار اين حريم ها را شگافتن و خيز برداشتن به آن سوي حريم خود ميتواند گناهي نا بخشودني باشد، همانگونه که مذهب چنين مي کند. آن هايي که چهرۀ اصلي شان در پشت پرده است، به هيچ صورت پرده بر انداز را دوست ندارند. نه تنها دوست ندارند، بلکه مستوجب جزا نيز مي دانند. يادت مي آيد که در زندان چقدر از محمود فاراني ياد ميکرديم و چقدر شاد شديم آنگاه ديديم که علامه صلاح الدين سلجوقي در نقد بيدل از او تمجيد کرده است! همين حالا شعري از آن بزرگوار به يادم مي آيد که به چهره هاي پشت پرده بي ارتباط نيست:

ز پشت پردۀ پندار زنده گي زيباست
مباد کز رخ اين اهـــريمن نقاب افتد

وقتي « ايميل سيزدهم » را خواندم به اين فکر اندر شدم که دموکراسي آقاي کرزي در پنهان نگداشتن رويداد ها و حوادث چندين مرتبه پر قدرت تر از دموکراسي بوش است.

به چند نمونه اشاره مي کنم:

* در هشتم جوزا سال ١٣۸۵ صدها تن کشته و زخمي مي شوند، رييس جمهور اظهار تأسف مي کند و اما در هييت يک کارشناس تخنيک موتر به مردم مي گويد که امريکايي ها زياد ملامت نيستند، براي آن که « بُرِک » موتر آنها خراب شده بود و از آن روي اين حادثۀ ترافيکي پيش آمد! به گفتۀ او در هر کشوري چنين حادثه هاي ترافيکي رخ مي دهد. اين گفته هاي رييس جمهور انتخابي، به اين مفهوم است که امريکايي ها در اين مسأله چندان هم ملامت نيستند!
* اگر ده ها افغان تهيدست در زير عرابه هاي موترهاي غولپيکر، دموکراسي خورد مي شود، چه اهميتي دارد. آن هم در سرزمين که هر روز ده ها تن بي گناه جان خود را از دست مي دهد! رييس جهور کميسيوني بر مي گزيند و ديگر هيچ....
* مدت ده روز، زندانيان پلچرخي، از زمين و هوا کوبيده شدند و سر انجام از پاي در افتادند، اين بار رييس جمهور تأسفي نمي کند؛ اما کميسيوني بر مي گزيند که و ضع در زندان را بررسي کند!
* وزير هوا نوردي مکلي در روز روشن در ميدان هوايي قصابي مي شود تا جان مي دهد، بعد سخنان تأسف آميز رييس جمهور و يک کميسيون و تمام!
* حاجي قدير وزير پر قدرت کابينه را در روز روشن در مقابل دفتر کارش تير باران مي کنند، بعد پيام تآسف رييس جهور و يک کميسيون بررسي!
* وزيري را در هرات مي کشند. آب از آب تکان نمي خورد، رييس جمهور با يک پيام تسليت آميز و يک کميسيون ظاهر مي شود و تما م !

ما تا هنوز نمي دانيم اين همه رويداد ها چگونه واقع شدند و چرا واقع شدند، عاملان اين رويدا د ها چه کساني اند ؟ در گذشته ها مي گفتند که دوسيه حفظ شود و اما حالا همين که رييس جهور کميسيوني برگزيد بدانيد که مسأله ديگر ختم است. مثل آن است که کميسيون مفهوم استعاري نقطه را پيدا کرده است. نطقۀ که بر آخرين جمله مي گذارند! رسانه هاي گروهي ما در داخل کشور در ارتباط به بازتاب چنين رويداد هايي هميشه خنثي بوده است. شايد ژورناليزم ما منتظر نتايج کار کميسيون ها هستند که بايد گفت اين انتظار هيچگاهي به پايان نخواهد رسيد!

دوست عزيز! جناب داکتر صبور! من براي شما کامگاري هاي بيشتري آرزو مي کنم؛ ولي به خاطر داشته باشيد که هيچ گاهي دموکراسي مدالي بر گردن شما نخواهد آويخت!

پرتو نادري نوامبر2006

اینجا میتوانید ایمیلِ سیزدهم را بخوانید!

های، ای نقاش، ای برادر
نگرش عمودی بیدل
ما و پاکستان بارِ دوم
دو گلِ میخک از آن روز
در آن سوی خط قرمز
خاموشی آیینه
حیدری وجودی
جلیل شبگیر پولادیان
تا پلکانِ هشتاد
پیلان سفیدی سلطانی
از حسنک وزیر تا اجمل
تا بارانِ دموکراسی
آن هفت خوانِ رستم
بازارگانِ بغداد
تا آن مثلثِ مهربانی
آن تارِ خامِ گسسته
ماجرای شعرِ زیبایی
ستایشگرِ آزادی
خراباتیان سوگوارِ کابل
در سوگِ آن چراغدارِ صدا
گلِ سوری پَرپرَ شد
فریادی برای همۀ زنان
آیا شعرِ فارسی دری در
خورشیدی من کجایی
ماۀ شبِ تار کجا رفته ای
نگرشی تازه بر زنده گی غبار
نگاهی به طنز های نجیب الله
ازهر فیضیار غزنوی
کتابسوزان در انجمن
نگاهی به فراسوی بدنامی
سالنمای بت شکن
و آن نهالِ پنجاه ساله
در امتدادِ دریا و آن شبِ
لحظه ها و خاطره ها
از دهکده و دریا
منارِ جام در فهرستِ آثار
در سراپردۀ تندیس ها
پاسخی به داکتر مِهدی
همان آش و همان کاسه
پیشینۀ پارلمان یا شورا
نقشِ احزابِ سیاسی و نهاد
مطبوعاتِ آزاد در افغانستان
آب و دانۀ رُمان نویسی
خون را به را به سنگفرش
شعرِ سیاسی و چگونگی آن
Email_13 ایمیلِ سیزدهم
آیه های منسوخ
نخستین جوایزِ ادبی
تجربه و چگونگی آن
جامعۀ مدنی در اندیشۀ فارا
در حاشیۀ قیامِ سوم حوت
خواب آلوده گانِ دموکرات
رنگین کمانِ واژه و آفرینش
نکته ها در ارتباط به گزارش
پیک خورشید و سه دیوان
با مُشکِ آبی تا درایی بغداد
بخشنده آتش
یک سده روزنامه نگاری
چند سطرِ کوتاه برای اسحاق
سطرهای پراگنده یی برای
پاییزیی بی برگشت
دریا در کوزه یی نمی گنجد
سیرِ تاریخی فانون اساسی
دموکراسی یعنی من هم هستم
شعرِ آگاهی شعرِ آرمان
پیام جشنِ شعر خوانی
مفهوم و ساختارِ پارلمان
داریوش در حاشیۀ دو نفری
به دنبالِ تداومِ فریاد
پیش درآمدی بر طنز نویسی
یکی دو نکته در بارۀ جامعه
در کوچه باع های شعرِ کمال
آزادی در زندان
در حاشیۀ زبان و ادبیاتِ ترک
آزادی بیان